JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O KORONAWIRUSIE ?
1. Obserwujmy swoje dzieci i samych siebie( pod kątem infekcji oraz przeżywanych emocji). Pamiętajmy, że nasza postawa działa także na dzieci.
2. Rozmawiajmy i nie bójmy się mówić, że nie wiemy czegoś. Jednak musimy przygotować kilka sprawdzonych, rzetelnych informacji na temat koronawirusa, być gotowym na konfrontację z fakenewsami. Czasem trzeba poprosić kogoś o wsparcie, gdy ja czuję się zbyt nerwowy, aby porozmawiał z dzieckiem (np.ciocię, babcię lub nawet wychowawczynię, ważne aby była to osoba znacząca dla dziecka - można rozmawiać używając funkcji wideokonferencji).
3. Uczmy się nawzajem rozmowy i radzenia sobie z lękiem (rozmowy o tym, że każdy ma prawo czuć lęk, i każdy próbuje sobie jakoś z tym radzić, dzielimy się z dzieckiem swoimi sposobami, pytamy dzieci o ich sposoby redukcji lęków (książka, film, muzyka, robótki, ćwiczenia, wspólna praca itp.)
4.Stosujmy afirmację (wskazujemy na czasowość kwarantanny, wyjaśniamy jej celowość- zdrowie i bezpieczeństwo).
5. Bądźmy odpowiedzialni- stosujmy się do zaleceń organów państwowych i samorządowych, gdyż nasze zachowania przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie się wirusa. Dbajmy o jasność własnego umysłu i trzeźwe myślenie.
(zobacz filmik – jak robić zakupy w czasie epidemii ://www.youtube.com/watch?v=Ct8CZ9PVvbI)
6. Zadbajmy o potrzeby dzieci (wideo kontakty z rówieśnikami, rodziną- dziecko może tęsknić- zabawy ruchowe na własnym podwórku, modlitwa z dzieckiem).
7. Uczmy się zdrowych nawyków (mycie rąk, prawidłowe zachowania podczas kataru i kaszlu, pilnujmy ram regularnego planu dnia z wyznaczonym czasem na naukę, drobne obowiązki domowe adekwatne do wieku dziecka, ćwiczenia ruchowe, relaksacja, odpowiednia ilość snu, zrównoważona dieta, dbanie o dobry nastrój, rozwój zainteresowań).
8. Zadbajmy o innych (może komuś trzeba w domu pomóc, może zadzwonić do osoby samotnej lub dawno nie widzianej- to czas na odnowienie więzi rodzinnych przy użyciu nowoczesnych technologii, także przytulając się w domu dbamy o prawidłowy poziom oksytocyny- hormon prospołeczny, którego ostatnio może nam brakować).
RODZICU, CZEGO NALEŻY UNIKAĆ?
A) słuchania własnych lęków i utożsamiania własnych emocji z emocjami dzieci (ważna racjonalizacja, relaksacja)
B) zmuszania dziecka do opowiadania o tym co czuje w tej sytuacji, (czasem cierpliwie czekać aż dziecko samo zacznie o tym mówić)
C) ciągłego słuchania informacji o koronowirusie (warto aby codziennie inna osoba dorosła się tym zajęła ale też rzetelnie je sprawdziła a nie szukała sensacji, aby dać pozostałym domownikom pewien odpoczynek od newsów).
PAMIĘTAJMY, ŻE STRES NISZCZY NASZ UKŁAD ODPORNOŚCIOWY.
WYCIĄGNIJMY WIĘC JAK NAJWIĘCEJ DOBREGO Z TEGO DOŚWIADCZENIA.
Przydatne linki dla rodziców i dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=lLCDqRIE7Ws codziennie od 11,00 do 12,30 nowe zajęcia dla dzieci, dostępne także po emisji programu.
https://www.youtube.com/channel/UCDLwL9_HDYC9C4SvKVxxPyg inspiracje muzyczne dla dzieci (także o koronawirusie)
https://www.youtube.com/channel/UCv2uOp0eNjXYuiWUSBhdbmg muzyczne zabawy dla dzieci (także o koronawirusie)
https://www.medexpress.pl/uploads/files/20200315-121750-dzieci-koronawirus-poradnik.pdf poradnik do pobrania jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie
TYLKO dla chętnych rodziców polecam : kanały na YOU TUBE Polaków mieszkających w Chinach, którzy już przeszli to co my mamy teraz, może warto się czegoś od nich nauczyć J
1) Nauczyciele komunikują się z uczniami przez rodziców wykorzystując e-dziennik
2) W zdalnym nauczaniu w pierwszej kolejności wykorzystujemy, dobrze znany uczniom system EDUNECT
3) Zadania dla uczniów mogą być wysyłane indywidualnie przez e-dziennik lub poprzez inną formę kontaktu nauczyciel-uczeń
4) Wszystkie zadania będą wpisywane do e-dziennika (zakładka ZADANIA DOMOWE)
5) Szczególną opieką dydaktyczną obejmujemy naszych 8-klasistów. Zadania z języka polskiego przygotowuje pani M.Żyto, z języka angielskiego pani K.Juskowska, z matematyki pani I.Trembecka. Zachęcamy do skorzystania z gotowych zestawów zadań powtórkowych dostępnych na stronie cke.gov.pl
6) Będziemy starali się nie obciążać nadmiernie zadaniami dzieci. Organizacja zdalnego nauczania będzie monitorowana przez dyrektora szkoły. W razie pytań proszę o kontakt telefoniczny z dyrektorem szkoły (721-508-864).
7) Proszę na bieżąco sprawdzać wiadomości w e-dzienniku, na FB i na stronie internetowej szkoły.
Kieruję do Państwa – Drodzy Rodzice prośbę o odpowiedzialne współdziałanie z nauczycielami w zakresie zdalnego nauczania. Apeluję o wyjaśnienie dzieciom obecnej sytuacji. Czas kwarantanny ma stanowić dla dzieci czas nauki w warunkach domowych.
Łączę wyrazy szacunku i życzę dużo zdrowia Irmina Gilicka-Zalas (dyrektor szkoły)
Rodzicu,
Uczniu,
„Szkoła Pamięta”
Uczniowie naszej szkoły w minionym półroczu nie tylko zajmowali się nauką, ale również brali udział w licznych akcjach o charakterze charytatywnym. Wszystkie te akcje prowadzone były przez Samorząd Uczniowski oraz Wolontariat. Z okazji Dnia Edukacji Narodowej, Święta Zmarłych, Święta Niepodległości oraz przed Świętami Bożego Narodzenia przedstawiciele społeczności szkolnej odwiedzili pobliski cmentarz, aby uczcić pamięć zmarłych nauczycieli, pracowników szkolnych oraz naszego ucznia. Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia tradycyjnie, jak każdego roku, przedstawiciele szkoły odwiedzili emerytowanych nauczycieli, pracowników szkoły, ludzi chorych i osoby samotne, aby złożyć życzenia świąteczne.