21 lutego obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku. To święto przypomina o znaczeniu języka ojczystego w kształtowaniu tożsamości narodowej i kulturowej. Z okazji tego dnia przygotowano wystawę poświęconą językowi polskiemu. Ekspozycja cieszyła się dużym zainteresowaniem i była doskonałą okazją do pogłębienia wiedzy o naszym języku.Ponadtona drzwiach klas i innych pomieszczeń szkolnych pojawiły się wyrazy uznawane za trudne do zapisania. Uczniowie mieli za zadanie zapoznać się z ich poprawną pisownią, co przyczyniło się do wzbogacenia słownictwa i świadomości językowej.W poszczególnych klasach odbyły się zajęcia mające na celu rozwijanie umiejętności językowych. Uczniowie pracowali w grupach nad różnorodnymi zadaniami. Działania te miały na celu pogłębienie wiedzy o języku polskim oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i twórczego myślenia.
Obchody Dnia Języka Ojczystego w naszej szkole były doskonałą okazją do refleksji nad wartością naszego języka i kultury. Dziękujemy wszystkim uczniom i nauczycielom za zaangażowanie i udział w przygotowanych wydarzeniach.
Bal karnawałowy dla klas 1-3 był pełen radości, muzyki i świetnej zabawy! Dzieci w kolorowych przebraniach – od bajkowych postaci po superbohaterów – tańczyły przy skocznych hitach, tworząc na parkiecie prawdziwy wir kolorów. Wspólna zabawa nie miała końca! Były wesołe układy taneczne, zabawy w kółeczku i konkursy, które dostarczyły mnóstwo śmiechu. Dzieci rywalizowały w zabawie „gorące krzesła”, tańczyły w parach z balonami i próbowały jak najdłużej utrzymać się w rytmie w „tańcu stop”. W przerwie czekała na nas słodka niespodzianka, która dodała nam dużo energii! Muzyka, śmiech i świetna atmosfera sprawiły, że ten dzień na długo pozostanie w pamięci najmłodszych.
Strona internetowa ZOSPRP
(informacje, regulamin, deklaracja RODO, przykładowa tematyka i pytania)
Przykładowe pytania i odpowiedzi
(baza pytań testowych na konkurs wiedzy pożarniczej)
Zgoda RODO
(pobierz, wydrukuj i podpisaną przez rodzica dostarcz do sekretariatu szkoły)
Uczniowie klas 4-8 naszej szkoły wzięli udział w wyjątkowej wycieczce do Poznania, której celem było uczczenie rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Była to nie tylko lekcja historii, ale także okazja do poznania kultury i tradycji regionu. Pierwszym punktem programu było Muzeum Powstania Wielkopolskiego, gdzie uczniowie mogli zobaczyć unikalne eksponaty i poznać losy bohaterów tego niezwykle ważnego wydarzenia w historii Polski. Następnie odwiedziliśmy Muzeum Pyry, gdzie uczestnicy mieli okazję poznać ciekawostki związane z wielkopolskim specjałem – ziemniakiem – oraz spróbować tradycyjnych potraw. Po pełnym wrażeń dniu udaliśmy się na obiad do galerii Stary Browar, gdzie uczniowie mogli odpocząć i podzielić się swoimi wrażeniami. Wycieczka była nie tylko doskonałą okazją do nauki, ale również do integracji i wspólnego spędzania czasu w niezwykłym miejscu. Już nie możemy doczekać się kolejnych wyjazdów!
Walentynki to dzień miłości i przyjaźni. Dla uczniów naszej szkoły ten dzień stał się okazją do wspólnej zabawy i pokazania, jak dobrze i wesoło jest nam razem. Z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego tradycyjnie zorganizowano „Pocztę walentynkową”. Wszyscy, którzy chcieli przekazać życzenia swoim sympatiom, wrzucali kartki walentynkowe do specjalnie przygotowanego pudełka. Trzeba przyznać, że walentynkowy listonosz nie narzekał na brak pracy, było bowiem wielu chętnych, którzy skorzystali z tej możliwości. W tym dniu obowiązywał także specjalny dress code - ubrania w kolorze czerwonym, a na szkolnym korytarzu przygotowana została ścianka do wspólnych zdjęć.
W poniedziałek 10 lutego 2025 r. uczniowie klasy VII i VIII wraz z opiekunkami udali się do Domu Kultury w Rawiczu, aby obejrzeć spektakl oparty na podstawie dramatu J. Słowackiego "Balladyna".
Sztuka przeniosła widzów w legendarne czasy nad jezioro Gopło, gdzie rozgrywa się życiowy dramat bohaterki dążącej do władzy. Starsi widzowie mieli okazję przypomnieć sobie treść lektury obowiązkowej, a młodsi poznać bohaterów i najważniejsze treści utworu.
19 grudnia rozstrzygnięto konkursy czytelnicze przeprowadzone w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Uczniowie kl. II i III oraz VI wzięli udział w konkursie „Znawca lektury”, w którym należało wykazać się znajomością treści utworów: „Psie troski”, „Dziadek i niedźwiadek” oraz „Hobbit”. Uczniowie klas IV-VIII natomiast przenosili dowolną techniką treści wierszy J. Brzechwy, J. Tuwima, Cz. Miłosza i W. Szymborskiej oraz lektury „Hobbit” na obraz plastyczny.
Oto wyniki konkursu:
„Znawca lektury” – kl. II i III
„Literackie obrazy”
Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie dziękujemy za udział, laureatom gratulujemy i zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach czytelniczych.
W środę 5 lutego grupa uczniów z klasy VII i VIII naszej szkoły pod opieką pani Aleksandry Zaradnej i Iwony Stachowiak uczestniczyła wraz z uczniami ze Szkoły Podstawowej w Dubinie we wspólnym wyjeździe do Torunia. Nadrzędnym celem wyjazdu był udział uczniów w zajęciach z chemii przeprowadzonych przez pracowników Centrum Chemii w Małej Skali. Zajęcia miały charakter warsztatowy, a uczniowie samodzielnie sprawdzali, na jakie kolory spalają się kationy różnych metali oraz aktywnie uczestniczyli w efektownych pokazach chemicznych. W czasie wycieczki młodzież zwiedziła także Toruń. Po mieście uczestników wyjazdu oprowadził pan Daniel. Uczniowie zobaczyli staromiejską dzielnicę Torunia wraz z licznymi zabytkami, poznali historię tego miasta oraz brali udział w seansie pt. „Jak zostać astronautą” w Toruńskim Planetarium.
23 stycznia 2025r. w naszej szkole odbyło się uroczyste podpisanie umowy z FundacjąGobarto oraz symboliczne przekazanie czeku na kwotę 10 000 zł, którą szkoła pozyskała na realizację projektupn. „Akademia Neuroflow w Szkole Podstawowej im. Stanisława Ratajczaka w Szkaradowie”, w ramach III edycji programu grantowego "Wspieramy Przyszłość". W wydarzeniu uczestniczyli prezes Fundacji Gobarto, pani Anna Dziedzic, wiceprezes zarząduGobarto S.A. pan Rafał Oleszak, burmistrz Miasta i Gminy Jutrosin pan Romuald Krzyżosiak oraz dyrektor szkoły Elżbieta Jagodzińska.
Z radością informujemy, że otrzymany grant wykorzystany zostanie na zakup nowoczesnego sprzętu biofeedback. Pozyskane środki pozwolą na wprowadzenie innowacyjnych metod wspierania rozwoju uczniów, szczególnie w obszarze koncentracji, redukcji stresu i poprawy efektywności uczenia się.Sprzęt biofeedback to narzędzie, które umożliwia monitorowanie reakcji organizmu i naukę świadomego kontrolowania swojego ciała i emocji. Wierzymy, że jego zastosowanie przyniesie wymierne korzyści zarówno w edukacji, jak i w procesie wspierania dobrostanu psychicznego naszych uczniów.
W realizacji projektu partycypują finansowo gmina Jutrosin i Rada Rodziców Szkoły Podstawowej im. Stanisława Ratajczaka w Szkaradowie.
O dalszych etapach wdrażania projektu będziemy informować na bieżąco. Zachęcamy do śledzenia aktualności na naszej stronie.